Monday 23 March 2015

Ujian 5, 012 Penulisan UPSR



UJIAN 5, 012 PENULISAN UPSR

BAHAGIAN A 
 Masa dicadangkan 15 minit    
 ( 10 markah )



Gambar di bawah menunjukkan suasana di sebuah taman rekriasi.

Tulis lima ayat lengkap berdasarkan gambar di bawah.




 













BAHAGIAN B

( masa dicadangkan : 40 minit) 
( 30 Markah )



Pilih salah satu daripada tajuk-tajuk di bawah dan tulis sebuah karangan yang panjangnya tidak kurang daripada 80 patah perkataan.



1.            Tulis sebuah karangan yang bertajuk “Jiran saya”.


2.            Kamu tidak hadir ke sekolah kerana mengunjungi datuk kamu yang sait di kampung. 
            Tulis sepucuk surat kepada Guru Besar untuk memaklumkan tentang hal tersebut.


3.            Bersarapan banyak faedahnya kepada kesihatan. 
            Tulis sebuah karangan tentang faedah bersarapan.




BAHAGIAN C
 ( masa dicadangkan 20 minit )
( 20 markah )



Tulis 5 amalan baik yang terdapat dalam petikan di bawah. Panjang jawapan kamu hendaklah tidak kuang daripada 50 patah perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.



 Gurmit, Kamal, Azle dan Chuah merupakan sahabat karib. Mereka tinggal di kawasan perumahan yang sama. Bersekolah di sekolah yang sama dan belajar dalam kelas yang sama. Mereka juga mempunyai hobi yang sama. Di sekolah, Azle dan Gurmit memegang jawatan Pengawas Pusat Sumber, manakala Kamal dan Chuah pula Pengawas Makmal Bestari.

Mereka terkenal sebagai murid yang bertanggungjawab. Tugasan yang diberikan akan dibuat dengan cermat dan kemas. Mereka sering berlajar berkumpulan. Jadi, tidak hairanlah jika mereka berempat sering bersaing mendapat tempat pertama dalam kelas. Namun begitu mereka tidak sombong. Mereka akan membantu murid-murid lain yang memerlukan tunjuk ajar.

Selain daripada itu, mereka juga mewakili pasukan kompang sekolah. Mereka tidak pernah ponteng latihan. Mereka akan sampai di tempat latihan tepat pada masanya. Sikap mereka menjadi buah mulut semua guru dan murid-murid. Tidak hairanlah jika mereka dianugerahkan sebagai murid cemerlang.




No comments:

Post a Comment